Zijn passie werd mijn passie

Zijn passie werd mijn passie!
Mijn naam is Jeanet van Harskamp en mijn avontuur begon in 2016 toen ik met een groep vrijwilligers voor 3 weken in het kinderproject van Stichting Horeb in Brazilië ging helpen. Tijdens ons verblijf van 3 weken verfden we de huisjes die op het terrein van de stichting staan. Ook leerde ik Netty Zeeders kennen, zij woont ondertussen 25 jaar in Brazilië en heeft de kinderopvang/semi internaat opgericht waar vele kinderen drie keer per week een groot deel van de dag opgevangen en begeleid worden. Het semi internaat kent twee sporen: kinderevangelisatie en kinderopvang. 'De kinderen zijn afkomstig uit wijken waar veel bewoners te kampen hebben met armoede en werkeloosheid. Daarnaast zijn er veel problemen omtrent drugs, criminaliteit en prostitutie. Veel moeders zijn alleenstaand en hebben kinderen van verschillende mannen. Sommige vaders zijn vermoord of overleden, andere zijn verslaafd of zitten in de gevangenis en weer andere zijn met de noorderzon vertrokken. Een aantal kinderen woont bij hun opa en oma, omdat beide ouders niet voor de kinderen willen of kunnen zorgen. We zoeken altijd de meest risicovolle situaties op. Oftewel kinderen in nood.' 


Een hart voor kinderen in nood
Een jaar later besloot ik terug te keren naar Brazilië, deze keer voor de duur van 4 maanden. In deze periode werd ik me bewust van een droom waarvan ik niet wist dat ik die had. Ik geloof in de genezende liefde van Jezus, omdat ik die ook heel erg duidelijk in mijn eigen leven heb zien werken. De meeste kinderen in het semi-internaat hebben liefde en aandacht nodig, daar ze deze om de één of andere reden in de thuissituatie niet of niet genoeg krijgen. In het semi-internaat leren de kinderen over de liefde van God, wie Hij is en hoe ze op jonge leeftijd een relatie met Hem kunnen opbouwen. En nu is deze droom een roeping geworden en ga ik deze keer opnieuw naar Brazilië en laat mijn leven in Nederland, voor zolang het duurt achter me.
Het semi-internaat
De kinderen die het semi-internaat bezoeken zijn tussen de 4- 12 jaar oud en wonen bij hun ouders in twee naburige wijken.De kinderen gaan 's morgens of 's middags naar een lokale basisschool. Drie dagen in de week, van dinsdag t/m donderdag, verblijven de kinderen in de ochtend of middag op het semi-internaat. Ze worden elke dag opgehaald en naar school of naar hun wijk gebracht met de schoolbus. Het programma op het semi-internaat ziet er als volgt uit:
-Start om 08.00 uur met ontbijt
-Vrijspelen
-Kinderdienst christelijke kinderliedjes zingen in de kring
-Bijbelverhaal, poppenkast of filmpje met een boodschap
-De kinderen begeleiden bij het maken van huiswerk
-Met de kinderen knutselen
-Er veel tijd over om buiten te spelen op de trampoline, in de zandbak, speeltuin, met de sjoeltafel etc. Op het terrein van Stichting Horeb is een voetbalveld en een zwembad waar de kinderen zich heel goed kunnen vermaken.
-Om 11.00 uur gaat de ochtendgroep douchen, terwijl de middaggroep rond die tijd opgehaald wordt.
-Om 12.00 uur gaan we met beide groepen, ongeveer 100 kinderen, eten en om 12.45 uur wordt de ochtendgroep naar school gebracht. Daarna herhaalt het programma zich voor de middaggroep

Wat heb ik gedaan?
Mijn taken als kinderwerker in de tweede periode in Brazilie waren:
-Verzorgen van de kinderen, zoals: haren doen, eten uitdelen, helpen bij tandjes poetsen bij de kleintjes
-Activiteiten organiseren voor de kinderen, zoals: knutselwerkjes bedenken en helpen bij het knutselen
-De kinderen begeleiden bij het spelen
-Toezicht houden op de kinderen
-Uitjes buiten het terrein organiseren voor de kinderen
Terug naar Brazilië
God heeft mij, op een bepaald moment in mijn leven aangeraakt. In die maanden dat ik heb geholpen bij de Stichting heeft Hij mijn hart gevuld met Zijn liefde voor deze kinderen in Brazilië, zo werd Zijn passie mijn passie. Ik heb ervaren dat het verhaal van het ene kind soms heftiger is dan de andere, maar ze hebben allemaal liefde nodig. Persoonlijke aandacht voor de kinderen vind ik heel belangrijk, een kind heeft het nodig geliefd en gezien te worden. Voor de kinderen is het semi-internaat een echt speelparadijs. Het is een veilige plek waar ze kunnen genieten, spelen, vriendschappen opbouwen en het belangrijkste : Leren over Jezus, wie hij is en wat hij heeft gedaan voor ons. Voor mij is het een zegen om een zegen te zijn voor de kinderen. Een knuffel, een kus, er gewoon zijn voor de kinderen en Jezus liefde uitdelen dat is het mooiste wat we hier kunnen doen!









Reacties

  1. Wat super mooi Jeanet, de liefde van jezus straalt vanuit jou dat zie je op de foto's terugkomen. Ik wens je heel veel succes en mooie gezegende tijden.

    Liefs Felice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldige Jeanet! Veel zegen en vertrouw op Hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jeanet, we hebben net je blog gelezen. Wow, wat mooi om te zien dat je helemaal op de plek bent waar je moet zijn. Je bent een grote zegen voor de kinderen! God bless you! Liefs Jeroen en Marina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marina en Jeroen veel liefs en een dikke knuffel Jeanet

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ik ben alweer een tijdje in Brazilië maar daar is mijn reis niet begonnen...

A New Season

niet wetende dat ik de volgende ochtend wakker zou worden en het volgende bericht zou zien staan op mijn telefoon: Uw vlucht is geannuleerd.