Het is moeilijk om te zien hoe die vrolijke kinderen die je doordeweeks ziet, in de werkelijkheid leven

Lieve kennissen vrienden en familie, 

Na een mooi afscheidsfeest met familie en vrienden, en een emotioneel afscheid op Schiphol 31 mei ben ik nu alweer bijna een maand in Brazilië.
De eerste paar dagen heb ik lekker rustig aan gedaan en bijgekomen van de reis.
Eigenlijk was het meteen als thuiskomen toen ik hier aankwam, maar aan de andere kant ook nog wel een gek idee dat ik hier nu echt woon. Het kost natuurlijk tijd om echt te settelen en te wennen aan een totaal ander land als Nederland.

Er zijn nu alweer 3 weken van het semi internaat achter de rug, de kinderen komen hier 3 dagen in de week. Sinds mijn vertrek van vorig jaar is er het een en ander veranderd.Zo zijn er nu  30 nieuwe kinderen bij gekomen die uit een andere wijk komen. Er zijn nu ongv 100 kinderen verdeeld over 2 groepen ( de ochtend groep en middag groep) en deze kinderen komen uit 3 verschillende wijken.
Het tweede weekend heb ik samen met Netty en een paar andere mensen huisbezoeken afgelegd in deze wijk, waar ik zelf nog nooit eerder was geweest.
Het is moeilijk om te zien hoe die vrolijke kinderen die je doordeweeks ziet, in de werkelijkheid leven. Je weet het je hoort de verhalen, maar staat er niet altijd bij stil. Er is veel nood en armoede, daarintegen is het mooi dat we iets voor ze kunnen betekenen, er waren een aantal voedselpakketten en dekens gedoneerd die we konden uitdelen. Vorige week donderdag is hier de winter begonnen, gelukkig is de winter hier niet te vergelijken met Nederland maar het kan in de ochtend en avond behoorlijk koud zijn hier. En vooral voor de mensen die in armoede leven en daardoor geen 'goede' huizen hebben is het niet te doen.

Op het semi-internaat draai ik mee met het programma, zoals vorig jaar. Binnenkort zal ik een video maken van hoe zo'n dag eruit ziet. Verder ben ik ook nog bezig met de taal te leren, dat is soms best intensief omdat je er de hele dag mee bezig bent. Maar gelukkig kan ik al redelijk communiceren met de kinderen en mensen hier. 
Zo even een update van mijn eerste paar weken in Brazilië😁 veel liefs Jeanet. 


Reacties

  1. Dankjewel Jeanet voor dit bericht. Ik wens je heel veel kracht en zegen toe. Doe de groetjes aan Bernard en Suzanne voor mij. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ik ben alweer een tijdje in Brazilië maar daar is mijn reis niet begonnen...

A New Season

niet wetende dat ik de volgende ochtend wakker zou worden en het volgende bericht zou zien staan op mijn telefoon: Uw vlucht is geannuleerd.