" school" was nog nooit zo leuk en intensief.

`school` was nog nooit zo leuk en intensief.

Lieve mensen,

Hier ben ik weer met een nieuwe blog, Zoals jullie weten was ik bezig met een cursus in Sao Paulo. 
Ik heb uiteindelijk besloten om eerder te stoppen met de cursus en hem volgend jaar af te maken.
Ik had hem heel graag in 1 keer afgemaakt maar de afgelopen twee weken van de cursus had ik bijna elke dag hoofdpijn, en merkte dat de informatie niet meer binnenkwam. Ik ben echt heel erg dankbaar dat ik zover gekomen ben en zoveel heb geleerd wat ik in de praktijk kan brengen. Het was een hele uitdaging omdat de cursus geheel in het Portugees gegeven werd, maar ik heb de lessen kunnen volgen en zelfs met de praktijk opdrachten mee kunnen doen. De cursus bestaat uit verschillende modules, en de eerste 2 heb ik zo goed als alles meegekregen. De rest kan ik volgend jaar afmaken. 


Ik weet nog goed toen ik aankwam en we het rooster kregen dat ik dacht: ow jee waar ben ik aan begonnen ?!? haha een intensief rooster, elke dag half 7 opstaan, in de middag alleen maar een uurtje rust en verder eigenlijk alleen maar activiteiten tot 10 uur savonds. Ontbijt, les tot en met 1 uur, middag eten,corfee, een uurtje rust, een uurtje sport daarna tijd om te douchen, in de middag nog een uurtje les, daarna een gebedsdienst, avond eten, een moment samen om dingen te vertellen en te delen in de groep en daarna huiswerk maken tot 10 uur. Het was dus ook meteen werken aan discipline. 

Er was wel veel afwisseling, elke week andere lessen. Ook waren er verschillende leraren vanuit heel Brazilië,  zelfs een echtpaar die vanuit Portugal over was gekomen. Veel lessen over kinderevangelisatie: Wat houdt het in, waarom is het belangrijk en hoe breng je het in de praktijk. Bijbelstudies ,kinderpsychologie, praktijkopdrachten en nog veel meer. De 5e week van de cursus gingen we een week stage lopen, de groep werd verdeeld in tweetallen en werd dan uitgezonden naar een plek waar we een week verbleven en een bijbelclub moesten organiseren van 5 dagen. Doordat ik nog wel beperkt ben door de taal heb ik stage gelopen met een echtpaar samen. Wij hebben in deze week met z'n drieën een bijbel club georganiseerd en in deze week heb ik ook bij hun gelogeerd. De plek waar wij stage hebben gelopen was weer in een andere stad, ongeveer een half uurtje met de auto vanaf de stad waar hun wonen. Via via was dit weer bij iemand thuis deze vrouw had haar huis (garage) opengesteld en zo mochten wij van maandag t/m vrijdag kinderen bij haar ontvangen. Op een zondag zijn wij daarnaartoe gegaan, kennis met haar gemaakt en daarna zijn we de wijk ingegaan om kinderen uit te nodigen voor de bijbel club en om te evangeliseren. De bijbelclub begon elke dag om 3 uur en was ongeveer half 5 afgelopen, het programma bestond uit: liedjes zingen, bidden ( ze leerde wat bidden inhoud en hoe je kan bidden), een Bijbeltekst uit het hoofd  leren , ze kregen  een missionairy verhaal te horen, elke dag werd er een Bijbelverhaal verteld, en daarna een spel met vragen ( de jongens tegen de meisjes) over het Bijbelverhaal. Ook kregen ze na het bijbel verhaal een uitnodiging een keuze te maken om hun leven aan Jezus te geven. Ik heb ze in deze week ook een Nederlands liedje geleerd wat hier ook bekend is in het Portugees. De vonden het helemaal geweldig maar ook grappig omdat de G voor hun moeilijk uit te spreken is. Naast de bijbelclub die we hebben georganiseerd van maandag t/m vrijdag, hebben we ook op een zondagdienst bij een kerk de zondagschool de kinderdienst geleid en zijn we langs een crèche geweest waar we ook een kinderdienst hebben gehouden. Ik heb hele leuke ervaringen opgedaan in deze week, en heb ook heel veel in de praktijk kunnen brengen wat ik de eerste weken in de cursus heb geleerd. 



ik ben 2 weken geleden thuis aangekomen, ik vond het een hele lastige beslissing om te stoppen na 2 maanden. Je bent met een groep de cursus begonnen, je wordt hecht met elkaar en wilt het dan ook samen afmaken. Maar ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt en gelukkig is er de mogelijkheid om de cursus volgend jaar af te maken. Ik heb voor nu genoeg geleerd wat ik hier in de praktijk kan brengen. Ik merk dat is sinds deze week weer een beetje bijgekomen ben van alles, en sinds vorige week heb ik weer meegedraaid met het semi internaat. De tweede week van Februari is het semi internaat weer begonnen, ze hadden de grote zomer vakantie vanaf december tot en met half februari. Het nieuwe school jaar is weer begonnen en dat betekend ook dat er een aantal kinderen van het semi internaat af zijn omdat ze te oud zijn. Er zijn in hun plaats weer nieuwe kinderen bij gekomen. De afgelopen paar weken zijn er een aantal dagen geweest met hele harde regen en onweer, we hebben zelfs een aantal dagen zonder stroom gezeten. Eergisternacht was de stroom uitgevallen, we hebben gister de hele dag zonder stroom gezeten tot vanmiddag. Ook kon het semi internaat daardoor niet doorgaan vandaag omdat het water door middel van een waterpomp uit de put gehaald wordt en daarbij ook stroom nodig is.





Ik ben  naar Brazillie vertokken als Missionary, (zendeling) maar wat houdt dat precies in?
Een zendeling is iemand die andere verteld over Jezus, dat kan in je eigen land maar er zijn ook mensen die een roeping hebben om dit in een ander land te doen. In mijn geval ben ik nu in Brazilië. Mijn hart gaat vooral uit naar kinderen in nood maar ik geloof dat iedereen Jezus nodig heeft. Hij is naar de wereld gekomen om ons de weg te laten zien. Om ons te redden en te verlossen van de zonde. Jezus zegt: Ik ben de Weg de Waarheid en het  Leven. (Johannes 14:6) Als we een keuze maken om voor Jezus te leven, wandelen we dus op de juiste weg en in de waarheid. Kinderevangelisatie is belangrijk, Jezus zegt in Marcus 16:15 : Trek de wereld in, zei Hij tegen hen, en vertel aan de HELE schepping het goede nieuws over Mij. Zo kunnen we vele verzen lezen in de Bijbel die vertellen hoe belangrijk kinderen zijn voor Jezus: Laat die kinderen toch bij Mij komen, zei Jezus. Houd ze niet tegen, want het Koninkrijk van de hemelen is bestemd voor wie is zoals zij.(Matheus 19:14)  Jezus zegt zelfs dat wij, volwassen mensen als een kind moeten geloven: Het is zelfs zo dat wie niet het eenvoudige geloof van een kind heeft, niet eens in het Koninkrijk van God kan komen. (Lucas 18:17)
God vertrouwen als een kind, dat is lastig voor ons volwassenen want wij houden liever zelf de controle, we houden van redeneren, vaak past God niet in ons verstand. Daarom moeten we worden als kinderen zodat we kunnen geloven en vertrouwen als een kind(met ons hart). Maar dat gaat niet zomaar wanneer vertrouwd een kind zijn ouders? Als hij de juiste zorg aandacht en liefde krijgt van zijn ouders, zo wilt God ons ook de juiste zorg, aandacht en Liefde geven maar we moeten ons wel open stellen voor Hem. Hem zoeken, bidden, Zijn woord lezen zodat hij tot ons kan spreken. Maar hoe vaak staat onze trots en onze eigen Ik ons niet in de weg waardoor wij God niet verstaan? Hoe vaak proberen wij Gods liefde niet te verdienen?? Het is voor ons moeilijk iets aan te nemen waarvoor we niks hoeven te doen, daarvoor hebben we een nederige houding nodig. Gods zijn overweldigende liefde en Zijn offer kunnen we alleen maar nederig aannemen. 

Veel Liefs en Zegen Jeanet 


Reacties

  1. Goed zo Jeanet ! Je tijden zijn in Zijn hand. Hij stuurt alles en zegent het werk van je handen. Liefs, Thérèse

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ik ben alweer een tijdje in Brazilië maar daar is mijn reis niet begonnen...

A New Season

niet wetende dat ik de volgende ochtend wakker zou worden en het volgende bericht zou zien staan op mijn telefoon: Uw vlucht is geannuleerd.