Alweer 1 jaar in Brazilië



Lieve vrienden en familie,

Vandaag is het alweer een jaar geleden dat ik hier ben aangekomen in Brazilië. Ken je dat, dat je denkt van wow wat is de tijd snel gegaan, maar aan de andere kant ook heel veel gebeurd is in die tijd. De eerste maanden in Brazilië waren voor mij vooral een tijd van het wennen en settelen in een ander land, een nieuwe omgeving en een nieuwe thuis. Ook elke dag een andere taal spreken dan je eigen taal valt niet altijd mee, maar het is ook wel leuk. Voor mij is Portugees een taal wat ik altijd al had willen leren. Zoals de meeste van jullie weten ben ik half Nederlands en half Kaapverdiaans en in Kaapverdië spreken ze ook Portugees. Dus nu kan ik ook beter communiceren met mijn familie als ik daar weer naartoe ga.

Ik wil met iedereen delen dat ik in December van plan ben om 6 weken naar Nederland te komen. Ik zie er heel erg naar uit om mijn familie en vrienden weer te zien!! Het zijn naast op een gegeven moment (naast me familie die ik heel erg mis ) de kleine dingetjes die je gaat missen en waar ik nu naar uit kan kijken :)
Begin maart ben ik teruggekomen van de cursus die eigenlijk 3 maanden duurde maar waarmee ik eerder ben gestopt omdat het o.a. door de taal te intensief was. De cursus ga ik volgend jaar afmaken. Ik heb heel veel geleerd wat ik nu ook in de praktijk aan het brengen ben, ik zal daar wat meer over vertellen:

Bijbeltekst leren
Elke maand hebben we een nieuw thema, de Bijbelteksten, Bijbelverhalen en ook de nieuwe liedjes die de kinderen leren worden dan uitgekozen vanuit hetzelfde thema. Afgelopen maand met Pasen heb ik de kinderen een Bijbeltekst geleerd over Pasen: Porque Cristo nossa Pascoa foi sacrificado por nos 1 Corintios 5:7. Want Christus onze Paaslam werd geofferd voor ons 1 Korinthe 5:7. De kinderen hebben 4 weken om de Bijbeltekst uit hun hoofd te leren, elke week op de dinsdag wordt het een aantal keer herhaald en wordt de tekst uitgelegd. Ik heb ze bijv. uitgelegd waarom Christus voor ons gestorven is, en de laatste week heb ik een stukje verteld over de lijdensweg van Christus. Als ze aan het einde van de maand de Bijbeltekst uit hun hoofd weten krijgen ze een kleine beloning. 


Bijbelverhaal
Elke week op de dinsdag wordt er bij de kinderdienst een verhaal verteld. Afgelopen maand heb ik voor het eerst het verhaal verteld. Ik heb de kinderen met een boekje zonder worden, ( livro sem palavras) een boekje met 5 kleurtjes het evangelie uitgelegd. Elke kleur verteld over een bepaald onderwerp, even in het kort : Geel verteld over God, wie hij is en dat Hij van ons houdt. Zwart verteld over de zonde wat zonde is: Alles wat je denkt zegt en doet wat het Vaderhart van God pijn doet, en dat we zijn geboren met een zondige natuur. Rood verteld over Jezus dat Hij de zoon van God is, Hij is perfect zonder zonde, en nam de straf van onze zonde op zich. Hij stierf voor ons en stond op uit de dood op de derde dag. Wit staat voor dat wanneer wij geloven wat Jezus voor ons heeft gedaan en hem aannemen Hij onze zonde weg wast en wij weer kinderen worden van God. Groen staat voor groei, net zoals planten groeien kunnen wij ook geestelijk groeien, en God beter leren kennen wanneer wij de Bijbel lezen, bidden en naar de kerk gaan.


Het Thema van de maand mei was : Als ik bid, dan hoort God mij, hij antwoord met : Nee, wacht, of ja. De afgelopen 2 weken heb ik een verhaal verteld over een jongetje die in Papoea- Nieuw-Guinea woont. Dit jongetje groeit op met een angst voor slechte geesten, omdat er zijn cultuur veel wordt gedaan aan voodoo en hekserij. (Er zijn hier ook veel kinderen waarvan hun familie zich bezig houden met voodoo en zwarte magie) Op een gegeven denkt hij als er slechte geesten bestaat moet er ook een Goede Geest bestaan die mensen kan helpen, hij gaat op een gegeven moment bidden, en vraagt aan de Goede Geest dat als Hij bestaat of Hij dan iemand wilt sturen die over hem kan vertellen. Na een tijd bidden komt er uiteindelijk een Missionaire vanuit Australia die hem verteld over deze Goede Geest die de mensen wilt helpen, en dat de Goede Geest de macht heeft over alle slechte geesten. hij verteld hem over de Bijbel en over Jezus. Zo gebeuren er nog meer dingen in dit verhaal en kunnen de kinderen zien hoe God onze gebeden beantwoord. 



Deze maand hadden we een gebedsdoos, de kinderen konden op een papiertje hun gebedspunten opschrijven. Sommige kinderen hadden opgeschreven dat ze een telefoon wilde hebben, een fiets een tablet etc. Van kun kant gezien ook logisch dat ze deze dingen opschrijven, ze hebben geleerd dat God ons niet altijd geeft wat we willen, maar dat Hij ons wel geeft wat we nodig hebben. Ik vroeg een jongetje om hem te helpen om zijn gebedspunten op te schrijven, en hij wilde graag gebed voor zijn thuis situatie dat zijn moeder en stiefvader minder ruzie zouden maken. En zo zijn er veel kinderen die gebed vragen voor hun thuissituatie: Of hun ouders willen stoppen met ruziën, of hun ouders willen stoppen met drinken, sommige kinderen hebben opgeschreven dat ze gelukkig willen zijn. We hebben deze week gebeden met z'n alle voor deze gebedspunten, en de kinderen aangemoedigd om er thuis zelf ook voor te bidden. 

Bijbelleesles
1 keer in de twee weken lezen we met de kinderen de Bijbel in groepjes. Voor de kinderen die nog niet kunnen lezen wordt het verhaal voorgelezen. En voor de kinderen die al wel kunnen lezen die mogen om de beurt zelf een stukje lezen. Sinds een aantal weken heb ik ook een eigen groepje, in de ochtend de kleintjes aan wie ik het verhaal voorlees. En de groep in de middag kunnen zelf al lezen, en lezen dan om de beurt een stukje. Aan het einde stel in een aantal vragen over het verhaal en daarna vraag ik of iemand wil bidden om het af te sluiten. 



Gebed is heel belangrijk, wanneer we bidden dan worden we als het ware opgeladen, God vernieuwd onze kracht en we leren de dingen zien vanuit zijn perspectief. Soms door de drukte van alles wat we moeten doen en van alles wat op ons afkomt kunnen we minder tijd aan gebed besteden dan dat we eigenlijk zouden willen. Maar vooral in het werk wat ik hier doe heb ik het nodig om regelmatig tijd besteden in gebed, zodat ik vol ben van God en niet van mezelf. 
Zouden jullie ook mee willen bidden??
Bid voor :

-  Dat de levens van de kinderen en hun families veranderd mogen worden.
- Voor de redding van de kinderen. 
- Een ieder die hier werkt en helpt, voor kracht en wijsheid om dit werk te kunnen doen.
- En tot slot wilt u ook voor mij bidden voor kracht: fysiek, emotioneel en geestelijk om dit werk te kunnen blijven doen, en voor mijn familie. 

                                            (een dagje uit naar een park met de kinderen)



~Het belangrijkste dat iemand voor een ander kan doen , is voor hem bidden. Gebed behaalt de overwinning. Iedere andere dienst die wij doen, bestaat eenvoudig uit het oogsten van de resultaten van gebed.~ Corrie ten Boom.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik ben alweer een tijdje in Brazilië maar daar is mijn reis niet begonnen...

A New Season

niet wetende dat ik de volgende ochtend wakker zou worden en het volgende bericht zou zien staan op mijn telefoon: Uw vlucht is geannuleerd.