En toen was het ineens zo ver...en zit ik in de bus naar Rio, een busreis van ongeveer 10 uur dus een perfect moment om een begin te maken aan me nieuwe blog..


Laat daarom ook uw licht voor alle mensen schijnen. Als zij dan de goede dingen zien die u doet, zullen zij uw hemelse Vader eren. Mattheus 5:16... All Glory belongs to God...



En toen was het ineens zo ver...en zit ik in de bus naar Rio, een busreis van ongeveer 10 uur dus een perfect moment om een begin te maken aan me nieuwe blog. Als jullie me blog lezen dan ben ik al in Nederland, ik moest even wachten met het posten van me blog anders zou de verrassing voor mijn moeder uitkomen, dat ik niet woensdag maar dinsdag ben aangekomen..



Afgelopen week hebben we het jaar afgerond met een mooi feest voor de kinderen. Ze hebben erg genoten: een kerstdienst, springkussens, ijs, suikerspin, hapjes, schmink, en een hele dag dat ze lekker mochten spelen. Ook hebben ze dit jaar een cadeau gekregen, Bernard en Suzanne hadden via vrienden een donatie gekregen en daar hebben ze een mooi cadeau voor kunnen kopen, voor ieder kind een Bijbel. Ook had Lorena (een meisje wat dit jaar sport heeft gegeven aan de kinderen op de dinsdag) heel veel materiaal gekregen als donaties : Schriften, verf, kleurpotloden etc. wat wij weer heel mooi kunnen gebruiken op het semi internaat. Een aantal van de kinderen zullen volgend jaar ook niet meer terugkomen. Om drie redenen: of te zijn te oud volgend jaar, maar dan kunnen ze wel 1x in de week komen bij de tieners. Elk week is er ook een programma voor de tieners die wordt geleid door twee jongens. Ook komt het regelmatig voor dat de kinderen onverwachts verhuizen en daardoor niet meer kunnen komen. En er zijn ook een paar kinderen die volgend jaar niet meer terug zullen komen omdat we volgend jaar willen werken met een andere wijk, een wijk waar kinderen het harder nodig hebben om te komen. De wijk  Cava Grande waaruit kinderen komen bij ons van de ochtend en middag groep is een wijk wat de afgelopen jaren steeds beter ontwikkelt is, en daardoor is ervoor gekozen om deze wijk langzaam af te bouwen om zo kinderen te kunnen bereiken uit wijken die het harder nodig hebben. Er komen ongeveer 45 nieuwe kinderen op het semi internaat aankomend jaar.



Een aantal veranderingen
Zoals vele weten heeft Netty, een Nederlandse vrouw die nu al bijna 30 jaar in Brazilië woont dit project opgezet. Netty, Bernard, Susanne en ik zijn de enige 4 Nederlanders die op het project werken en wonen. Verder wonen er nog een aantal andere Brazilianen op het terrein, en de rest die er werkt is ook Braziliaans. Nu is het al een tijdje zo dat Netty niet meer bij het middagprogramma meedraait. Netty is van  plan  zich komend jaar helemaal terug te trekken bij het programma van het semi internaat. Ze was dit al een tijde van plan omdat ze graag aan een aantal andere projecten wilt gaan werken. Ook wilt ze meer met de ouders/moeders gaan werken van onze kinderen. 
Dit heeft te betekenen dat er een aantal veranderingen plaats zullen vinden op het project. Netty deed altijd erg veel met het evangelisatie programma: Ze vertelde vaak verhalen en de Bijbelteksten leren aan de kinderen. Volgend jaar zal er een team komen die zullen bestaan uit: Bernard, Suzanne, ik en nog twee Brazilianen: Sabrina en Fernando. Wij zullen samen een leidinggevend team vormen met Bernard en Suzanne als eindverantwoordelijke. Sabrina en ik zullen samen verantwoordelijk zijn voor het evangelisatie programma. Dat betekend dat wij om de 6/7 weken een thema moeten bedenken, en daarop de Bijbelverhalen en de Bijbelteksten moeten op uitzoeken. Ook zullen wij de Bijbelverhalen vertellen, samen met nog een paar andere mensen, en de Bijbelteksten uitleggen en leren aan de kinderen. Ik ben blij dat ik zo de mogelijkheid krijg om hier nog meer in te groeien, de cursus die ik begin dit jaar heb gedaan heeft mij hier erg bij geholpen.


Ook gaan er soms kinderen weg door een minder leuke reden.
We hebben een aantal weken geleden helaas afscheid moeten nemen van een jongetje bij ons op het semi internaat. Een familielid van hem is vermoord door een drugsschuld, daardoor is zijn familie niet meer veilig in die wijk en zijn ze verhuisd naar een andere wijk. Daardoor kan hij helaas niet meer bij ons op het semi internaat komen. Dit was een gezin die het wel erg nodig had en waar wij regelmatig op bezoek kwamen, we zullen contact blijven houden met deze familie. 

Gael geboren
In mijn laatste blog had ik een stukje verteld over Ingrid die nu al een aantal maanden bij ons woont met haar 3 dochtertjes. Haar zoontje is op 3 december gezond geboren met een keizersnee. Ze blijven nog en tijdje bij ons wonen en daarna gaat ze op zoek naar een eigen woning in een betere wijk dan waar ze voorheen woonde.


Rijbewijs halen
Ik had er al op facebook iets over gedeeld, aankomend jaar wil ik mijn rijbewijs halen.
Op de plek waar ik woon in Brazilië is het veel praktischer om een rijbewijs te hebben. De bussen rijden niet erg regelmatig, en daardoor ben ik altijd afhankelijk van de bus of iemand van het project om mij ergens heen te brengen of op te halen. Ook kan ik dan veel makkelijker een bezoek brengen bij de kinderen thuis. Ik ben dus de afgelopen maanden bezig geweest met haarstrikjes te maken en wil die in Nederland gaan verkopen, zodat ik met de opbrengst volgend jaar mijn rijbewijs kan halen. 



Cursus afmaken
Ik blijf twee maanden in Nederland 20 februari vlieg ik weer terug naar Brazilië. 
Als ik thuis kom mag ik na iets langer dan een week weer een reis maken naar Sao Paulo. Daar ga ik de cursus afmaken waar ik begin dit jaar aan begonnen was. Ik heb toen helaas de cursus niet in 1 keer af kunnen maken omdat het te intensief was door de taal. Maar gelukkig mag ik hem aankomend jaar afmaken in maart. 


Fijne feestdagen !! 💓


Weetjes

Wist je dat....
-we soms hele periodes leven van donaties? God voorziet altijd.🙏🙏
- dat we koeien en kippen hebben op het terrein.🐓
-  dat er in november een stier geslacht is, en wij 4 maanden van dat vlees kunnen eten met de kinderen 2x in de week?🐄
- kinderen in Brazilië koffie drinken?☕
- de stroom regelmatig uitvalt, vooral met slecht weer en dat we dan soms uren zonder stroom kunnen zitten?💡
- dat als we 24 uur zonder stroom komen te zitten ook geen water hebben, want onze water  komt vanuit een waterput en die moet worden opgepompt?💦💦
- de kinderen na het eten ( Tussen de middag) hun tanden poetsen, en we anderhalf tube tandpasta gebruiken per week?
- de zomertijd afgeschaft is in Brazilië dit jaar?⌚
- wij allemaal fruitbomen op het terrein hebben, banaan, mango avocado, en nog meer met vruchten die wij hier niet kennen in Nl?🍎🍐🍓
- dat ik heel erg bang ben voor spinnen, en er regelmatig 1 verschijnt in mijn kamer?😱
- ik heel erg op mijn plek ben in Brazilië, maar ook heel erg blij ben om nu in Nederland te zijn en  mijn familie en vrienden weer te zien !!!  ❤❤❤

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik ben alweer een tijdje in Brazilië maar daar is mijn reis niet begonnen...

A New Season

niet wetende dat ik de volgende ochtend wakker zou worden en het volgende bericht zou zien staan op mijn telefoon: Uw vlucht is geannuleerd.